Cami Adabı

Cami Adabı

  • Soru: Bazen bir camiye girdiğimizde bir tarafta Kur’an okunuyor, bir görevli bir köşede Kur’an okuyor, bir tarafta vaaz nasihatler ediliyor. Hacca veya Umreye gidenler Kâbe’de veya Ravza-i Mutahhara’da bunu görüyor. Ya da buna benzer geniş selâtin camilerde  buna şahit oluyoruz. Böyle bir durum karşısında camiye giren bir insan ne yapmalı? Oturup Kur’an dinlemek mi daha uygun yoksa orada oturup vaaz mı dinlemek daha eftaldir? Bu konuda ki fikir ve görüşleriniz almak istiyoruz.
  • Cevap: Elbette vaaz dinlemek daha eftaldir. Bir insan Kur’an’ı evinde de okuyabilir. Her yerde her daim okuyabilir.  Fakat vaaz ve nasihati her zaman dinleyemez. Çünkü kadın ve erkek bütün müslümanların hatta çocukların dahi vaaz ve nasihate ihtiyacı var. Ama Kur’an-ı Kerim her an her yerde okunabilir. Vaaz dinlemesi gerekiyor. Kur’an’ı kapatacak Kur’an okumaya ara verecek vaaz dinleyecek. Vaaz ve nasihat dinlemesi daha eftaldir.

  • Soru: Yani dışarıdan gelen biri cemaat içinde orada Kur’an okuyanı dinlemek yerine vaaz ve sohbet edeni dinlemesi mi gerekiyor?
  • Cevap: Vaaz ve sohbeti dinlemesi daha eftaldir. Çünkü ihtiyacı var. Çünkü Kur’an her yerde okunabilir. Fakat o vaaz ve sohbeti her yerde tertip edemez.

  • Soru: Camilerde nikâh kıyılabilir mi? Yani bu dini nikâhlar evlerde kıyılıyor genelde, camilerde dini nikâhların kıyılması caiz midir?
  • Cevap: Caizdir, toplum arasında camide kıyılması caizdir. Fakat o hanım kızı hanım efendiyi bütün cemaatin içersine çıkartmamak şartı ile. Ya bunun için tedbir alınır ya da o kızın vekili o işi vekâleten yapar, nikâh vekâleten kıyılır. O hanım kızı cemaatin karşısına getirmek caiz değildir, uygun değildir. Yani camilerde nikâh kıyılabilir. Fakat orada nikâhı kıyılan hanımın cemaatin huzuruna çıkarılmaması şartı ile.

  • Soru: Camilerde uyumak caiz midir? Cami ibadet yeridir orada uyunmaz falan deniliyor. Böyle bir şey uygun mudur? Çok yorgun bir insan gelip camide uyuyabilir mi?
  • Cevap: Normalde Cami uyuma yeri değildir kişi orada uyuyamaz. Zaruret durumunda bir kişi camide adabına uygun olarak uyuyabilir. Mesela yolda kalmış, hiç evi barkı veya misafir kalacağı kimsesi olmayan bir kişi, bir mescid veya cami bulduğunda bir köşesine çekilip zaruret halinde yatabilir. Fakat hiçbir mazeret yokken keyif için camide yatamaz, yemek yiyemez. Çünkü cami ibadet yeridir. Allah’ın evidir O’na ibadet etmek için inşa edilmiştir. Keyfi olarak camide yatılamaz. Caiz değildir.

  • Soru: Yine sık sık karşılaştığımız sorular arasında cami meşrutaları ile ilgili sorular var. Biliyorsunuz bu meşrutalar yani cami lojmanları veyahut da bir vakfa ait binalar hangi hizmetler için kullanılmalı? İsteyen istediği şekilde kullanabilir mi?
  • Cevap: Hayır. Bir vakıf veya bir cami derneği bir meşruta, bir cami, bir aş evi yaptırmıştır. İnsanlara umuma hizmet için açmıştır. O bina ne niyetle yapılmışsa o niyetle kullanılmak zorundadır. Başka amaçla kullanamaz.

  • Soru: Keyfi olarak veya şahsi amaçlarla kullanılamaz mı?
  • Cevap: Keyfi olarak asla kullanılamaz. Buna bir örnek verelim. Köyde Hocamıza (rh.a) camide ve medresede yakmak üzere gaz yağı gönderdiler. Köyde o zamanlar böyle elektrik yoktu. Gaz yağı nadir bulunuyor,  insanlar mumla idare ediyor. Bir vatandaş hoca efendiye diyor ki: “Bir şişe gaz yağı borç olarak verir misin? Daha sonra öderim.”  Hocam diyor ki: “Efendi, git karanlıkta otur vakfın malını yakıp da ışığında oturma. Karanlıkta oturmak o vakfın ışığında oturmaktan daha hayırlıdır.” Demek ki vakıflar da, ne amaçla yapılmışsa o amaçla kullanılmak zorundadır.  Hiçbir vakıf malı gelişi güzel kullanılamaz. Ne niyet ile yapılmışsa o şekilde kullanılması lazım.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Required fields are marked *

*

 

Scroll To Top