Altın ve Gümüş Kullanımı

Altın ve Gümüş Kullanımı

  • Soru: İnsanlar altın ve gümüş kullanıyorlar malumunuz. Altın ve gümüş kullanımında mübah olan şekil nedir mübah olmayan şekil nedir? Bu tür bir soruya nasıl bir cevap verebiliriz?
  • Cevap: İslam’da altın ve gümüş kap, tabak çanak kullanmak yasaklanmıştır. Altın ve gümüşü tabak çanak çatal kaşık için kullanmak yasaklanmıştır.

  • Soru: Buna sebep ne gösteriliyor?
  • Cevap: Zengin fakir ayrımını ortadan kaldırmak için yasaklamıştır.

  • Soru: Yani aradaki fark açılmasın diye.
  • Cevap: Tabi hırsızlıklara yol açmamak için her türlü tehlikelere karşı İslam tedbir almıştır.

  • Soru: Peki günlük işlerde kullanmak için değil de süs eşyası olarak…
  • Cevap: Evet süs eşyası olarak kullanabilir. Vitrine koyabilir. Ama o da yine israfa girebilir.

  • Soru: Bu da şüpheli yani…
  • Cevap: O da şüpheli. Çünkü peygamberlerden hiçbiri altın ve gümüş çatal kaşık tabak kullanmamıştır.

  • Soru: Ne de süs eşyası olarak. .
  • Cevap: Ne de günlük eşya, çatal kaşık olarak. Çünkü Peygamber Efendimiz (sav) örnek almış olursak o bize örnektir. O çanakta yemek yemiştir. O toprak çanakta ashabıyla birlikte hep birer kaşıkla bir çanakta on, onbeş, yirmi kişi bir çanağa kaşık atarak yemiştir. Bugün öyle bir israf başımıza bela olmuştur ki herkesin tabağı ayrıdır, kimse kimsenin tabağından yemek yemez. Hâlbuki müslümanın müslümana lokması, yemeği şifadır. Şimdi bunu söylediğimiz zaman bazı fikirler bazı kafalarda şöyle oluşuyor olabilir: Peygamber Efendimiz (sav) zamanında altın gümüş yoktu insanlar fakirdi. Bu düşüncenin de geçerliliği olmaması lazım. Çünkü Peygamber Efendimiz (sav) dileseydi Yüce Allah ona zenginlik bahşederdi. Cenab-ı Hakk, Peygamber Efendimiz (sav)’e buyurdu ki: “İste, Mekke dağlarını sana altın yapayım “ Peygamber Efendimiz (sav); “İstemem Ya Rab” Cenab-ı Hak: “Hem ye hem iç, hem güzel geçin hem güzel yerler de yaşa hem de Allah (cc) yolunda infak et, Ya Muhammed” dedi. “Dünyayı istemem, bazen hamdeden bazen şükreden bir kul olmayı isterim, ya Rab” dedi. Allah (c.c) dileseydi Peygamber Efendimiz (sav)’e bütün dağları altın yapardı. Peygamber Efendimiz (sav)’e Cenab-ı Hak tüm imkânları va’dettiği halde peygamberimiz dünyalık istememiştir. O böyleyken bize ne oluyor, değil mi? Allah (c.c.) bize sayısız nimetler vermiş, onlardan yararlanma hakkı vermiş. Ayet-i Celile sinde: “Siz yiyin için fakat israf etmeyin saçıp savurmayın” diyor. İsraf da haramdır.

  • Soru: Bir kısım insanlar dişlerine altın kaplama yaptırıyor, altın dişler yaptırıyor. Bu caiz midir?
  • Cevap: Caizdir.

  • Soru: Sağlık bakımından
  • Cevap: Bir sakınca yoktur. Mesela bir insanın ağızda diş olmayan bir insanla dişi olan bir insanı kıyaslayın. Midesine zarar veriyor, organlarına zarar veriyor, hazmetmeden yemiş oluyor. Bu yüzden sıhhat bakımından caizdir, ashab-ı kiram zamanında da Peygamber Efendimiz (sav) zamanında da bu yapılmış.

  • Soru: Yani bir erkek dişini altında kaplama da gümüş kaplama da yaptırabilir.
  • Cevap: Yaptırabilir.

  • Soru: Bir de erkeklerin ipek giymesi altın gümüş takmaları konusunda dinimizin hükmü nedir?
  • Cevap: Erkeklere gelince Peygamber Efendimiz (sav) bir sahabenin parmağında altın bir yüzük görmüş; “Ey Ashabım! Parmağına ateşten yüzük mü taktın? Onu at” demiştir. O da çıkarmış atmış. Arkadaşları demiş ki “Rasulullah, at dedi, yani çıkar dedi, sen onu al da sat, para yap.” “Vallahi almam, çünkü Rasulullah onu at dedi” diye cevap vermiştir. Bu neyi gösteriyor? Erkeklerin ipek elbise giymesini ve altın kullanmasını yasakladığını gösteriyor.

  • Soru: Gümüş?
  • Cevap: Gümüş sünnettir. Tek bir gümüş yüzük takmak sünnettir. Bir tek yüzük değil de bir kaç tane yüzük parmaklara doldurmak, işte o mekruhtur, gerekmez çünkü ifrattır.

  • Soru: Bir de kadınların altın gümüş kullanmaları?
  • Cevap: Caizdir. Kadınlar altın yüzük ve takı kullanabilir.

  • Soru: İstediği kadar.
  • Cevap: İstediği kadar, bütçesine, parasına göre. Gerdanlık da takabilir, kulaklarına küpe takabilir, parmaklarına altın yüzük takabilir, kollarına bilezik takabilir. Meşru yerlerde onları takabilir, yabancı erkeklere göstermemek şartıyla. Cenab-ı Hak buyuruyor ki; “Mü’min kadınlara da söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar, ırzlarını korusunlar. (Yüz ve el gibi) görünen kısımlar müstesna, zînet (yer)lerini göstermesinler…” (Nur Sûresi: Mü’mine hanımlara hitab ediyor. Gözlerinizi haramdan sakının. Kollarınızı, gerdanlıklarınızı, mücevherlerinizi de yabancı erkeklere göstermeyin, saklayın. Zinetlerini yabancı erkeklere göstermeyin diye emrediyor Cenab-ı Hakk.

  • Soru: Mahreminin dışında başkalarına göstermelerinin hükmü nedir?
  • Cevap: Haramdır.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Required fields are marked *

*

 

Scroll To Top